Vår i luften!

Helt underbart vårväder har vi nu fått uppleva under några dagar! Härligt! Idag är jag hemma med äldsta sonen och vabar, han har feber efter att ha fått sin vaccinationssprutan igår. När han har sovit har jag passat på att pyssla om blommor och träd i uterummet! Döm om min förvåning när jag upptäckte att rosmarinen blommade, små mycket fina ljuslila blommor! Det är sådant som kan göra en så glad på våren!



Nu håller jag bara tummarna för att mitt fina olivträd med har klarat vintern...det ser lite trött och torrt ut just nu, men som sagt jag hoppas!

I går kväll åkte grillen fram för andra gången den här säsongen! Vi grillade kycklinglårfilé och det kan varmt rekommenderas, så saftiga!


Kvällen avslutades med kakbak till den obligatoriska tisdagsfikan, som får bli en annan dag denna veckan eftersom jag som sagt är hemma idag!

Det blev skurna chokladkakor idag som svärmor annars brukar baka. Receptet är hämtat från sju sorters kakor,

Märtas skurna chokladkakor



Mixa samman 200 g smör, 5 dl vetemjöl, 2 1/2 dl socker, 4 msk kakao, 1 tsk bakpulver, 1 msk vaniljsocker, 1 ägg till en jämn och smidig deg. Dela degen i 6 delar och rulla dem till rullar. Lägg på tvären på en plåt med bakplåtspapper. Platta till rullarna något och pensla dem sedan med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 15 min. Skär dem varma i 2 cm breda, sneda bitar!


Nähä, dags att hämta hem son nummer två och fortsätta njuta av solen och pyssla om stora killen!




Kommentarer

Populära inlägg