Bullmammas brödbullar brukar smaka bäst....

...eller något sådant!

Nybakt bröd är alltid en höjdare och kan nästan inte smaka annat än gott! Det är riktig vardagslyx om jag hinner baka bröd till middagen! Att sätta en brödddeg kan göra mig riktigt lycklig, den är så där härlig att knåda och kan få mig att tänka på annat!

Här kommer ett hittepå recept som kom till häromdagen. De blev riktig goda och smakade även bra dagen efter. Äpplet i degen gjorde dem riktigt saftiga!

Höstiga honungs- och äppelbullar

Du behöver:
2 dl rågflingor
5 dl vatten
Ett stort äppel av valfri sort
2-3 msk honung
2 tsk flingsalt
3 dl mjölk
1/2 dl rapsolja
1 paket jäst
5 dl ljust lantbrödsmjöl
12-13 dl Manitoba cream eller vetemjölspecial 
En äggvita valfria frön
(Ett special mjöl för fluffigare bullar)

1. Koka en gröt på rågflingor och vatten. Ta ifrån värmen och låt svalna.
2. Tillsätt ett finrivet äppel, honung, salt, rapsolja och mjölk. Nu är gröten lagom varm för att fortsätta!
3. Smula jästen i en stor degbunke.
4. Tillsätt grötblandninfen och nästan allt av mjölsorterna.
5. Arbeta degen smidig minst 10 min, den är dock något kladdig.
6. Låt jäsa ca 45 min.
7. Sätt på ugnen på 225 grader
8. Ta up degen på mjölat bakbord och knåda den varsamt.
9. Dela degen i 24 bitar och rulla till bullar. Fördela bullarna på två bakplåtspappersklädda plåtar.
10. Låt jäsa ca 30 min.
11. Pensla med äggvita och strö över valfria frön.
12. Grädda ca 10 min mitt i ugnen.


Hoppas det smakar och att receptet funkar även för dig!





Kommentarer

Populära inlägg