Det blir inte alltid som man tänkt sig!

Trodde lillkillen skulle vara frisk nu, men plötsligt var febern tillbaka och vi fick vara hemma och mysa idag istället!

För ett tag sedan fick jag för mig att jag skulle göra egen ravioli, men det blev något helt annat. Jag började i stor stil och göra fyllning och skära till de färdigköpta lasangeplattorna (som för övrigt var pryda med texten, utmärkt till att göra egen ravioli), men när jag väl skulle montera ihop kuddarna så gick det helt enkel inte att få det tät...när jag provkokade några så delade de bara på sig och resulterade i att fyllningen flöt för sig och plattorna för sig. Grrrr, men vad skulle jag nu hitta på, stod ju där med en skål god fyllning, goda pastaplattor och en svampsås som jag kokat ihop! Kasta allt kändes inte som ett alternativ. 

Nåväl, det fick bli en lasangehistoria, som faktiskt visade sig bli riktigt god. Helt vegetarisk och Wilmer uttryckte att det var väldigt gott och det är inte alla som har mammor som bara kan hitta på mat sådär helt utan vidare ;)


Vegetarisklasange med riacotta och spenat!

Gör en röra på 250 g fryst spenat som du låtit töa. Krama ur vätskan ur spenaten med hjälp av en kökshandduk. Blanda spenaten med 250 g riacottaost. Krydda av med salt, peppar och muskotnöt.

Bred röran på lasangeplattorna (jag köpte färdiga, använde 1,5 paket) och rulla till rullar och placera i en ugnsfast form.

Min svampsås gjorde jag på champinjoner, ca 150g och 1 burk kantareller. Fräs svampen med en finhackad gullök. Tillsätt en burk crème fraisch smaksatt med kantarell och konjak, grädde och 1msk kantarellfond. Späd med mjölk till en lagom konsistens. Häll såsen över lasangerullarna och toppa med riven mozzarellaost.

In med allt i ugnen ca 25 min.

(Receptet är något flummigt, detta beror helt och hållet på att det bara är påhittat och testat en gång. Se det som en riktlinje och testa dig fram om du vill laga...inga smakgarantier ;))


Idag är det riktig sommarvärme och jag och edwin ska göra glass till mellis, dock en nyttig sådan på hallon och en skvätt vaniljyoggi! Vi får väl se hur det blir!

Kram på er!




Kommentarer

Populära inlägg