Annandag i lugnets tecken!

En god tallrik soppa eller en tallrik god soppa...det är frågan?! Idag fick det bli soppa på påse...inte så glamoröst men väldigt smidigt! Kryddade med lite extra pasta och barnen åt med stor aptit! Tänkte tipsa om ett gott sopptillbehör, även det väldigt snabbt och smidigt! Det var min kusin som först bjöd mig på detta som ett litet innanmatentilltugg men det funkar fint till soppa också.

Ta färdiga pitabröd, vakuumförpackade brukar jag använda. Pensla dem med olja, gärna smaksatt och strö över lite flingsalt och någon örtkrydda typ timjan, basilika eller oregano. Dela i remsor ca 7-8 st per bröd. Lägg alla remsor på en plåt med lite mellanrum. In i ugnen på 225 grader i 5-7 min, tills de fått lite färg och blivit lite knapriga, är de så där härligt sega när de svalnat. Bör ätas omgående...är godast då!


Igår fick vi fina fikagäster iform av Johan och Annie. Mycket trevligt och jag ville såklart bjuda på något gott till fikan. Det enda som fanns hemma var pepparkakor och mandelmusslor men det hade jag redan ätit mig mätt på. Jag googlade runt lite efter en kladdkaka med pepparkakssmak. I de recept jag hittade hade jag inte allt hemma så jag uppfann ett eget!

Carolines kladdiga pepparkakskaka

Smält 100 g smör och låt det svalna lite. Blanda under tiden 2 ägg med 2 dl socker, 1 påse pepparkakskryddor, 2 msk kakao och 1 tsk vaniljsocker. Rör ner 1,5 dl vetemjöl och det smälta smöret till en jämn smet. Häll i en smörad och brödad form. Grädda i 200 grader i ca 15 min, beroende på hur stor form du valt.

Servera med lättvispad grädde, njut! 


Nu är juldagarna snart slut...tur man är ledig någon vecka till...och lite mer! Njuter verkligen av varje sekund efter en intensiv höst! 

Njuter du!?

Kommentarer

Populära inlägg