Blev visst en paus!

Som för många andra antar jag har december sprungit förbi och imorgon är det redan lillejularfton, hur gick det till?

I fredags fick jag äran att genomförs min första catering till mina ärade kollegor på jobbet! Det blev lite olika goda sallader, en yoghurtaioli och vitlöksbsguetter! Enligt kollegorna så fick det hela gott betyg och det uppskattar jag mycket!

Det är just det som ofta driver mig att laga mat, att få göra det till andra och ge dem en matupplevelse som förhoppningsvis är positiv. Mat kan presenteras på så många olika viss och det betyder så mycket i sociala sammanhang. Förhoppningsvis får jag möjligheten att jobba mer med detta redan till hösten men vi får väl se vad det blir av det.

Tänkte ikväll bjuda på receptet på mina berömda (vaddå jantelag? ;) ) vitlöksbsguetter, de slår aldrig fel och är goda till såväl soppa som sallad, eller varför inte lite grillat?!

Det här behöver du:

25 g jäst 
5 dl vatten
1 msk olja
2 tsk salt
12-13 dl vetemjöl special

100 g smör
2 vitlöksklyftor
Flingsalt

Gör såhär:

Värm vattnet till 37 grader. Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja och det mesta av mjölet. Arbeta kraftigt till en smidig deg, gärna i 10 min. Jäs degen övertäckt i ca 1 timme.

Gör under tiden i ordning vitlökssmöret. Blanda rumsvarmt smör med pressad vitlök och flingsalt efter behag. Låt stå framme tills du ska använda det så att det blir riktigt mjukt.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord men knåda den inte. Dela degen i fyra bitar. Kavla ut varje bit till en  slarvig rektangel och bred på vitlökssmör.
Rulla sedan samman som när du gör kanelbullar och vrid dem lite. Låt sedan jäsa UTAN bakduk i ca 40 min. Sätt på ugnen på 250 grader.

Pensla bröden med kallt vatten och grädda dem sedan mitt i ugnen ca 15 min.

Njut!

Salladerna får komma en annan dag, nu ska jag njuta i soffan meden skål popcorn!



Kommentarer

  1. Mycket goda! Olle och Eric åt flera bitar vardera med glädje. Och speciellet då jag sa att nu kommer inga varulvar att kunna äta oss inatt då vi ätit vitlök. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg