Carros superfluffiga bullar

I eftermiddags fick barnen hjälpa mig att baka (ovanligt...eller inte). Blev så sugen på lite nybakta bullar till kvällsmaten!

Hade lite mjölsorter av varje hemma och en halv burk kvarg...så jag tänkte helt enkelt ut ett nytt brödrecept, och goda blev bullarna och mycket fluffiga som Wilmer uttryckande det :)

Till ca 25 bullar behöver du:

50 g   jäst
5 dl    mjölk
1/2 dl Rapsolja
125 g kvarg (kesella)
1 tsk  salt
2 msk brödsirap
1 dl    vetekli
3 dl    ljust lantbrödsmjöl
10-12 dl vetemjöl special

Såhär gör du:

Värm mjölken till 37 grader
Smula jästen i en bunke. Tillsätt den varma mjölken, kvarg, olja, salt och sirap. Rör tills jästen löst sig i degvätskan.
Tillsätt vetekli, lantbrödsmjöl och nästan allt vetemjölet. Arbeta till en smidig deg i 10-15 min om du använder en assistent (Gör du för hand arbeta så länge du orkar, gärna 20 min :) ).
Låt jäsa i ca 60 min på dragfri plats.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och skär grovhuggna bitar, ca 25 st och placera dem på bakplåtsklädda plåtar. Låt jäsa ytterligare 30 min innan du grädda bullarna mitt i ugnen på 225 grader i ca 10 min.

Hoppas att dina bullar blir lika fluffiga som mina!



Vi blev riktigt sugna på tomtegröt ikväll så det fick det bli till våra bullar, mums! Nu har julkänslorna riktigt infunnit sig. I helgen som gick bakade vi pepparkakor och var på adventsfika. Helgen som kommer skall ägnas åt att göra julgodis...så snart kan det bli julafton ;)



Längtar till jullovet och många lediga dagar....ska bli så skönt nu faktiskt!!


Kommentarer

Populära inlägg