Fiskdags igen!

Eftersom jag tydligen råkat fylla på frysen med massor av fisk fick det bli fisk till kvällsmat idag igen! Så nu har simhuden mella tårna börjat ta form...och vi fullkomligen simmar fram ;)

I lördags var vi hemma hos Karin och Filip och roade oss på förmiddagen. Passade på att bläddra i ett recepthäfte från linas matkasse. Alltid kul med ny inspiration. Hittade ett recept med spättfiléer och pesto...glömde dock skriva upp exakt hur det var så idag fick jag skapa en rätt ifrån det jag mindes i huvudet. Det blev fyllda spättafileer med palsternackspuré.

Såhär gör du: (4port)

Blanda ca100g färskost med 3 msk grön pesto. Bredd blandningen på skinnsidan på 6 spättafileer. Rulla ihop till rullader och lägg i en ugnsfastform. Salta och peppra. Häll sedan 1,5 msk citronsaft, 1,5 msk fiskfond samt 1 dl vatten över filéerna. Täck formen med ett blöt bakplåtspapper. Ställ in i ugnen på 200 grader ca 20-25 min.

Till fisken serverar du sedan en palsternackspuré. Ta potatis och palsternacka, ungefär lika mycket av varje. Koka mjuka och gör en puré med mjölk, smör och ägg. Smaka av med salt och peppar.

Jag serverade gröna ärtor och korv till som Edwin sa, morotsslantar alltså :)


Nu har jag och Karin just tagit en långpromenad, mycket skönt! Har ännu inte helt vant mig vid lyxen att ha henne så nära. Känns verkligen toppen att kunna få sällskap på kvällsrundorna! 

Nu väntar en kopp te och soffan på mig!

Kommentarer

Populära inlägg