Något måste vi ju roa oss med...

Här har sjukstugan fortsatt med ögoninflammation och förkylningar! Jag och grabbarna har gått runt i dvala här hemma! 

När vi har orkat har vi roat oss med att stryka gardiner och sätta upp några stjärnor och ljusstakar.

Idag har vi i varje fall varit lite piggare så imorgon får det bli högskolan för min del medans min halvkrasslige man får ta över pojkarna härhemma. 

Idag fick vi lite julkänslor och passade på att baka lussekatter...eller som maken säger kattafan. Vi är inte jätteförtjusta i dessa bakverk men i år bestämde jag mig för att testa ett nytt recept. I senaste buffétidningen hittade jag detta dom såg lovande ut:




Och jag tycker faktiskt att de höll vad det lovade. Riktigt fluffiga och saftiga. Vi får väl se hur de blev när de varit i frysen. Jag bakade vanliga lussekatter på hälften av degen och den andra gjorde jag mer som bullar. Jag blandade 50 g smör, 100 g riven mandelmassa och 1 tsk vaniljsocker. Jag kavlade sedan deghalvan till en rektangel, bredde mandelmassefyllningen på hälften och vek sedan över degen som ej hade mandelmassa på sig. Sedan skar jag "byxor" av degen, dvs. Ett snitt genom hela med två cm mellanrum och sedan delar man varje bit igen men inte helt igenom. Snurra sedan ändarna om vart annat och lägg i bullformar. (Väldigt svårt att förklara...borde tagit en bild.)

Låt jäsa som vanligt, pensla med ägg och strö på lite hackad mandel och pärlsocker. Grädda ca 10 min på 225 grader.



Nähä, nu ska det vilas här innan jag ska försöka plugga lite inför morgondagen...

Kommentarer

  1. Vi har oxå gjort enligt det här receptet och har samma omdöme som dig. Brukar inte baka lussekatter men de här kommer jag att göra fler gånger.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg