Fredagsmys!

Fredagar härhemma innebär fredagsmys! Oftast med något gott att äta och popcorn är ett måste enligt barnen.

Igår bestämde vi oss gör att göra pizza. Wilmer och Edwin hjälpte mig att fixa pizzadeg och snabb pizzasallad. Det här pizzadegsreceptet är riktigt bra och bottnarna brukar bli krispiga och frasiga. Igår testade vi även att ta in pizzastenen som egentligen tillhör grillen. Det hela resulterade i riktigt goda pizzor där var och en fick bestämma vad den ville ha på just sin pizza.

Såhär gör du min pizzadeg: (räcker till en plåt)

Smula ner 25 g färsk jäst i en bunke. Tillsätt 2 dl kallt vatten (ta ljummet om du har bråttom), 1/2 tsk salt och 1 msk olja. Ha sedan i 1/2 dl grahamsmjöl och 4-4,5 dl vetemjöl. Arbeta ihop till en jämn deg, den kan vara lite klibbig. Låtande fördel jäsa över dagen i kylskåp eller minst en timme i rumstemperatur. 

Sedan är det bara att kavla ut degen, antingen till 4 runda pizzor eller på en vanlig ugnsplåt. På med en god tomatsås, mozzarellaost och något gott pålägg. Kan inte bli fel!


Till pizzan fixade vi en snabb pizzasallad. Det var något på jobbet som tipsade om denna sallad när vi bakade pizza med alla barnen, men nu minns jag tyvärr inte vem det var. Du strimlar vitkål och smaksätter sedan den med örtagårdssalladsdressing som finns att köpa på påse. Blir riktigt gott faktiskt! 

Nähä, nu ska jag starta dagen här, vi ska ha tjejhelg i helgen och känner att jag behöver fixa lite innan det är dags att bege mig genom skogen till Karin och resten av tjejligan.

Trevlig helg!

Kommentarer

Populära inlägg