Fisksoppa!

Det blev fisksoppa med aioli till kvällsmat idag! Till detta fick det bli mina nybakta grötbullar!



Såhär gör du soppan:
Fräs 1/2 gullök, 1/2 purjolök, 1 vitlöksklyfta, 1 tunt skivad morot i lite smör. Tillsätt i paket saffran och 1,5 msk tomatpure. Tillsätt sedan 2 1/2 dl vitt vin, 1 dl cream fraîche, 2 dl grädde, 2 dl vatten samt 2 msk fiskfond. Låt puttra ett tag tillsätt sedan 1 msk finhackad dill och 2 tsk timjan. 

Dela ca 200 g torsk och 250 g lax i mumsbitar. Låt dem sedan puttra med i soppan ca 7-8 min. 

Precis innan serveringen tillsätter du sedan en burk kräftstjärtar eller räkor.

Servera med ailoi och njut!

Ursäkta det slarviga receptet men hoppas du fattar ändå ;)

Grötbullarna gör du såhär (svärmors recept)
Koka en gröt med 2 dl havregryn, 2 dl grovt rågmjöl, 1 dl vetekli samt 7 dl vatten. Låt sedan svalna!

Smält 50 g smör och tillsätt sedan 2 dl filmjölk. Värm till fingervarmt. Häll degvätskan över 50 g jäst och tillsätt 1 tsk salt och 1/2 dl brödsirsp samt gröten. Arbeta sedan in 14-16 dl rågsikt. Degen blir rätt lös. Låt jäsa ca 45 min.

Häll ut degen på välmjölat bakbord. Dela degen i två halvor. Rulla dem till långa rullar, platta till dem och dela sedan i ett sicksack mönster. Blir ca 15 bitar/ deghalva. Lägg trekanterna på bakplåtsklädda plåtar. Jäs igen ca 30 min.

Grädda mitt i ugnen på 225 grader ca 12-13 min.

Hoppas det smakar! 





Kommentarer

Populära inlägg