Måndags kväll...

Måndags kvällarna har blivit lite utav en soppätarkväll i det strömska hemmet. Jag slutar lite tidigare vilket ofta innebär att vi bakar bröd till soppen, vilket förhöjer vilken soppa som helst!

Idag blev det barnens favoritsoppa, tomat- och makaronisoppa. Den brukar oftast ätas med glad aptit, en av få soppor som gör just det!

Så här gör du min variant:

Du behöver det här till 6 portioner:
1 gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
200 g nötfärs
400 g passerade tomater
400 g finkrossade tomater
1-2 msk tomatpuré
1-2 dl  chilisås
2 msk kalvfond
5-6 dl vatten
En nypa salt
Peppar och salt
2 dl gammeldags idealmakaroner


Fräs köttfärsen i lite smör i en stekgryta eller stor kastrull. Tillsätt den finhackade löken, vitlök och tomatpurén. Låt alltsammans fräsa en liten stund innan du tillsätter de passerade tomaterna, de finkrossade tomaterna, chilisås, kalvfond och vatten. Låt småputtrande ca 15 min innan du smakar av med socker, salt och peppar. Tillsätt makaronerna och låt soppan koka tills de är mjuka, brukar ta 10-12 min.



Servera soppan med en klick creame fraisch. Givetvis smakar det gott med ett rykande färskt bröd till med smör och ost på! 



Till soppan idag bakade vi supergoda morotsrutor. Riktigt enkla att baka, men så goda!

Till brödet behöver du:
2 stora finrivna morötter
1/2 dl olivolja
5 dl mjölk
50 g jäst
1 1/2 tsk salt
2 msk brödsirap
6 dl rågsikt
6-7 dl vetemjölspecial 

Värm mjölken till 37 grader, fingervarmt. Tillsätt oljan till mjölken är den är varm. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, sirap, salt och de finrivna morötterna. Ta i all rågsikt och nästan allt vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg, ca 10 min med assistenten, den blir något kladdig. Låt sedan jäsa i ca 45 min. 
Stjälp sedan upp degen på en smord långpanna och platta ut den så den täcker hela pannan. Skär sedan brödet med en mjölad kniv till 24 bitar. Nagga sedan brödet med en gaffel. Jäs under en bakduk i ca 30 min till.
Sätt på ugnen på 225 grader. Grädda sedan brödet mitt i ugnen ca 15-20 min.
Ta ut brödet ur plåten och låt det svalna på ett galler under bakduk.


Hoppas nu du får en fortsatt skön måndags kväll!



Kommentarer

Populära inlägg