Söndagslunk...

...är ett tag sedan jag kikade in här! Skön ledighet, mysiga spavistelser och massa annat kul har hänt sedan sist!

Helgen har spenderats med mamma och pappa som varit på besök!

Idag har våren gjort sig påmind, varmt och underbart med sol! Jag och grabbarna spenderade några timmar i trädgården och sedan lekte grabbarna vidare i uterummet! Härligt, man blir glad in i hela kroppen!


Svängde ihop en god svampsoppa till lunch, serverade med räkor och ett gott bröd till!

Svampsoppa 4 port

Skiva svamp eller häll av vätskan från svamp om du använder svamp på burk. Jag hade färska champinjoner, Karl-Johan på burk och kantareller på burk. 

Fräs svampen med en finhackad lök och en vitlöksklyfta. Häll sedan på 5 dl vatten, 1 tsk timjan och 1,5 msk kycklingfond. Låt små koka ca 5-7 min.

Tillsätt sedan en burk crème fraisch med smak av kantarell och Karl-johansvamp och 1-2 dl grädde. Mixa soppan slätt med en stavmixer. Koka upp igen och smaka av med salt och vitpeppar.

Lägg en näve räkor i varje tallrik och toppa med varm soppa och en timjanskvist.

No handsbröd 1 plåt

50 g jäst löses upp i 5 dl vatten, 1/2 msk salt, 1/2 dl olja och 1 msk honung. Arbeta sedan in 1L vetemjölspecial, degen blir väldigt kladdig. Vill du kan man smaksätta med någon torkad ört. Arbeta i assistent ca 10 min. Låt jäsa 30 min innan du stjälper upp degen på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut den så försiktigt du kan. Strö över rikligt med flingsalt. Grädda på 225 grader i 15 min och sänk sedan värmen till 150 grader och grädda yttligare 15 min. Låt sedan svalna på ett galler utan bakduk.

Nu ska det njutas i soffan av någon god hämtmat....känner för att vara lite lat!



Kommentarer

Populära inlägg