På beställning...

...från makens jobb fick jag även ihop veckans tisdagsfika på mitt jobb!

För några år sedan så fick jag dille på att baka päronbeskvier, mycket gott och roligt att baka!

Idag har jag bakat beskvier på långa banor, så nu ska det nog räcka både till fika på jobben och till att packa med till vår kommande fjälltripp.

Päronbeskvier många :)

500 g mandelmassa
4 äggvitor
3 dl socker
Ca 1/2 tsk xante (päronkonjak)

Riv mandelmassan. Vispa äggvitor och socker till ett skum. Blanda ner mandelmassan och xanten och rör till en jämn smet. Spritsa eller kicka ut till bottna på bakplåtspappersklädda plåtar. Hur stora du vill ha dem bestämmer du själv, jag brukar göra ca 80-90 st. Grädda på 225 grader mitt i ugnen ca 7-9 min. Låt kallna helt.


Ta loss dem från pappret när de svalnat lite och vänd dem med undersidan upp.

Gör sedan smörkrämen:

250 g smör
325 g florsocker
5 äggulor
5 tsk vaniljsocker
1,5-2 msk xante (päronkonjak)
Några droppar grönkaramellfärg

Rör ihop till en jämn smörkräm och fördela sedan på bottnarnas undersida (den som varit ner emot bakplåtspapperet) så att det bildas en liten topp. Ställ sedan in beskvierna i frysen och låt dem bli riktigt kalla, blir mycket enklare att hantera när du ska doppa dem i chokladen då!


Ser lite små giftigt ut men jag lovar att det är gott!

Smält sedan 250 g hackad mörkchoklad i ett vattenbad och lyft av från värmen och rör sedan ner yttligare 250 g hackad mörkchoklad (detta för att temperera chokladen så att den håller bättre). Doppa sedan beskvierna med smörkrämen neråt och dekorera ev. med något kul ovan på. In med dem i frysen igen och låt stelna helt innan du lägger dem i burkar. Förvara i frysen och ta fram strax innan de ska ätas!


Låter komplicerat men jag lovar att det är superkul att baka dessa godingar!
 



Kommentarer

Populära inlägg