Skördefest!


Idag har vi haft lite skördefest här hemma...eller ja nästan i alla fall😃! (får tacka svärföräldrarna för de goda rotfrukterna, tack!)

Rotfruktspyttipanna med stekt ägg!

Det du behöver är:
400 g morötter
150 g kålrot
150 g palsternacka
400 g potatis
300 g squash
200 g rödlök
2 vitlöksklyftor

Ägg att steka, rödbetor att äta till och ett gott italienskt lantbröd!

Skär rotfrukter i småtärningar och stek i omgångar i en stekpanna så att det får färg.
Stek rödlöken.
Lägg allt i en långpanna och blanda i vitlöken och salta och peppra.
Efterstek i ugn på 200 grader i ca 15-20 min.
Servera med stekt ägg, rödbetor och en skiva italienskt lantbröd.

Att komma på god, lättlagad och någorlunda nyttig kvällsmat kan verkligen vara en utmaning! Men jag brukar tänka på tiden som går till att laga mat som tid att umgås med barnen. Ofta hjälper de mer än gärna till och nyfikna som de är känns det som att de ofta äter mer om de själva haft ett finger med i spelet. I perioder gör vi matlista för en månad i taget och faktum är att det sparar massor av tid. Jag slipper tänka ut vad som skall ätas och det blir sååå mycket enklare att planera inköpen. Upplever faktiskt också att det blir enklare att äta nyttigt då det inte blir så mycket vad man är sugen på för stunden och på så sätt är det enklare att planera in sundare måltider! 

Nåväl...nu ska här bakas inför morgondagens personalfika, som jag fått äran att göra även detta läsåret...tror jag gör bananmuffins så jag slipper äta någon! Ett smart tips om om man vill baka när man försöker undvika sötsaker och kakor är att baka sådant man själv inte tycker om😃! 

Mot köket...

Kommentarer

Populära inlägg