Soppdag!

En dag i veckan brukar vi försöka ha soppa! Ofta brukar jag göra det ännu godare genom att servera nybakat bröd till! Idag har jag och grabbarna bakat två olika sorters styckbröd och gjort en god potatissoppa till!


Potatissoppan gör du såhär:
Skala 600g potatis, 200 g palsternacka och dela dem i mindre bitar. Skölj och ansa en purjolök och skiva den sedan i bitar. Koka upp 1 L vatten med 3 msk grönsaksfond. När det kokar har du i grönsakerna. När det är mjukt mixar du det slät med en mixerstav. Smaka av med färskost eller crème fraîche. Servera med lite knaper stekt bacon och riven morot. Enkel, gott och nyttigt!

Tekakor med havre:
5 dl mjölk värms till 37 grader. Mät upp 2,5 dl havregryn, ca 9 dl vetemjölspecial, 2 msk brödsirap, 1 tsk salt, 50 g jäst och 1/2 dl flytande smör i en skål. Tillsätt den varma mjölken och arbeta till en smidig deg. Jäs under bakduk till dubbel storlek, ca 30 min.
Knåda degen lätt på mjölad arbetsbänk. Dela degen i 16 lika stora bitar och rulla till bullar och lägg på en bakplåtspapperskläd plåt. Platta sedan till bullarna till tekakor och nagga dem med en gaffel. 
Jäs under bakduk i ca 30 min. Sätt under tiden på ugnen på 225 grader. 
Grädda sedan tekakorna mitt i ugnen ca 10 min. Låt de färdiga tekakorna svalna på ett galler under bakduk. 

Morotsbullar:
Smula ner 50 g jäst i en skål. Tillsätt 5 dl ljummet vatten, 1/2 dl olja, 1 tsk salt och 300 g rivna morötter. Tillsätt sedan 3 dl havregryn. Arbeta sedan in ca 14 dl rågsikt till en smidig deg. Låt jäsa ca 45 min.
Knåda degen lätt och dela degen i 20 bitar. Rulla till bullar och lägg på bakplåtspapperskläd plåt. 
Jäs bullarna igen i ca 30 min. Värm ugnen till 225 grader och grädda bullarna i ca 10 min.

Jaha, då var den här veckan igång. Måndagen har gått av bara farten, jobb, bullbak och kvällspromenad med bästa vännen! Härligt!! 

Dags att luta sig tillbaka i soffan med en kopp te! 

Kommentarer

Populära inlägg