Fina fisken!

Försöker att servera fisk här hemma minst en gång per vecka och idag stod det på menyn! Barnen är oftast inte så förtjusta men får man aldrig se och smaka fisk kan men heller inte lära sig att tycka om det! Att återkomma till olika rätter gör vi väl alla och ju mer bekväm man är med att det står på matbordet desto större är chansen att man vågar smaka.

Som tex orm är för mig inget man äter och jag har redan bestämt mig för att det är något jag inte äter och tycker om...men för någon annan är det en självklarhet att äta orm för de har blivit "utsatta" för ormen som livsmedel...det har inte jag! Ja lite luddigt blev det men någon kanske förstår vad jag menar :)


Idag blev det torsk med citron- och mandeltäcke! Till det serverade jag ett potatismos med spenat och vitlök och lite hyvlade morötter!!

Såhär gör du 4 portioner:
Ta ca 600 g torskfilé, torskblock går finfint. Lägg fisken i en smord ugnsfast form och häll över 1dl vit vin, matlagningsvin går bra + 1msk fiskfond. Stek i 225 grader i ca 15 min. 
Under tiden blandar du 1 msk finrivet citronskal, 40 g hackad mandel, 30 g finriven parmesan och ca 1/2 dl valfri ört, persilja är gott men prova dig gärna fram till din favorit. Ta ut fisken ur ugnen och stö över blandningen och grädda ca 5 minuter till. 

Servera med ett gott potatismos, jag smaksatte mitt med lite stekt spenat och en vitlöksklyfta. Grönsaken fick bli hyvlade kokta morotsremsor.



Testa gärna, gott är det! Kom bara ihåg att receptet är mitt och om du vill använda det, hänvisa gärna till mig :)

Kommentarer

Populära inlägg