Valnötspasta!

Idag har regnet öst ner här på förmiddagen och höstkänslorna har verkligen infunnit sig!

Wilmer var ute och hjälpte farfar i regnet vilket resulterade i en något skitig pojke...


Vi hade turen att bli bortbjudna ikväll så därför passade jag på att lägga lite mer tid på lunchen!

Valnötspasta 4 portioner:

300 g pasta av en sort som gärna suger åt sig såsen
1 vitlöksklyfta
150 g valnötskärnor
1/2-1 kruka färsk basilika
1,5 msk ströbröd
1 dl crème fraîche 
1,5 dl matlagningsgrädde 

Koka pastan al dente.
Skala vitlöken. Mixa vitlök, valnötter, basilika och ströbröd hastigt i en mixer. 
Häll på crème fraîche och grädde och mixa samman till en sås. Smaksätt med salt och peppar.
Blanda såsen med den nykokta pastan och strö över några blad basilika.



Pastan kan ätas som den är, serveras på buffé eller som idag när jag serverade med kycklingfilé och sallad. 


Nähä, nu ska jag vara lite flitig och plugga...

(Receptet har jag fått från högskolan där jag läser till hem- och kosumentkunskapslärare.)






Kommentarer

Populära inlägg