Höstkänslor!



Härligt med höst nu tycker jag...man vill boa in sig och göra det lite mysigt överallt! Idag fick sig utsidan en liten uppiffning!

Har spenderat hela dagen på högskolan med alla Goa kursare! Jag har haft föreläsning och diskussion hela dagen men den andra halvan lagade god mat till oss på temat "att inte slänga maten"! Mycket gott dukades fram och inspirerade verkligen till att tänka om och använda sådant som annars kanske hade hamnat i kompostpåsen! Inspirerad av dagen fick mitt kylskåp med tömmas ikväll för att utgöra kvällens middag.


Lite majs och ärtor fick piffa upp riset, för övrigt ett bra sätt att lura i barnen lite grönt! När Wilmer fick se tallrikarna utbrast han - snyggt mamma! Och det får man ju ta som gott betyg :) kycklingen brynte jag i stekpannan och sedan fick den åka in i ugnen på 150 grader i ca 20 min. På det visset behåller den saftigheten, så vill du inte ha en kyckling som är torr och tråkig, sänk värmen och låt den hellre stå lite längre i ugnen! I kylen stod det lite svamp om behövdes ätas upp så det fick bli en sås med champinjoner och rosmarin till kycklingen och riset. 

Så du, tänk på en sak, kolla gärna "bäst före datumet" men glöm för allt i världen inte bort att använda dig av dina sinnen för att kolla om maten/varorna fortfarande är okej att använda!

VI MÅSTE BÖRJA KASTA MINDRE MAT NU! 


Kommentarer

Populära inlägg