Korvbröd!

Idag när barnen hade hela huset fullt av kompisar så passade jag på att baka korvbröd. En av kompisarna stack ut huvudet i köket och undrade vad jag gjorde! Jag berättade som det var och han tittade lite skeptiskt på mig. - Min mamma köper alltid korvbröd! Klok pojk tänker jag! Det gör nog de flesta mammor! Det är bara jag som är lite knäpp. Men gott är det och här kommer mitt recept!  (Ursprungsreceptet kommer ifrån rutiga bakboken men jag har gjort om lite och tillsatt lite.)

Korvbröd ca 20 stycken
50 g jäst
2,5 dl mjölk
2,5 dl vatten
2 msk rapsolja
1 msk flytande honung 
1 tsk salt
Ca 12-14 dl vetemjölspecial 

Börja med att sätta ugnen på 250 grader. 
Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken, vattnet, oljan och honungen till 37 grader. Häll vätskan över jästen och rör till den löst sig. Tillsätt salt och nästan allt mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den släpper kanterna, den ska vara lite klibbig. Arbeta gärna degen i 10-15 min i en assistent. 
Strö över mjöl över den färdiga degen och täck med bakduk. Låt jäsa ca 45 min. 
Ta upp på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig. Platta ut degen till två platta längder, typ korvbröds breda. Låt jäsa ca 10-15 min på bänken. Dela sedan i ca 4 cm breda bitar med en vass kniv eller degskrapa. Lägg dem med snittytan uppåt på plåtarna med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min. 
Grädda bröden mitt i ugnen på 250 grader i ca 8-10 min. Låt sedan kallna på galler under bakduk.


Servera till en riktigt god korv, gärna grillad, och njut av dina alldeles egengjorda korvbröd. Garanterar att du inte kommer vilja köpa korvbröd fler gånger, om du inte har tidsbrist ;)



Kommentarer

Populära inlägg